keskiviikko 17. heinäkuuta 2019


Sähköautoilua täyssähkö Hyundai Ioniqilla 



Otin hallitun riskin ja tilasin uuden täyssähkö Hyundain keväällä 2017 heti kun niitä oli tilattavissa. En oikeastaan itse nähnyt mitään riskiä siinä, mutta kaikenlaisia epäileviä juttuja niistä sai kuulla ja saa vieläkin. Vaatii hieman mielenlujuutta tehdä asioita siitä huolimatta, että monet muut eivät niihin usko. Sain auton käyttöön syksyllä 2017. Nyt on 17.7.2019 ja mittarissa on jo melkein 50000km. Huoltokuluja on tähän mennessä tullut n. 100e ensimmäisestä määräaikaishuollosta ja toinen samanlainen olisi nyt tehtävä. Mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut koko aikana tämän auton kanssa. Kerran lataus hieman oikutteli ja vein sen takuuhuoltoon, mutta ei siinäkään mitään varsinaista vikaa ollut. Latausliittimeen oli talven vaihtelevien kelien aikana tullut kosteutta ja kuivattelun jälkeen lataus taas toimi ongelmitta. 

Alkuaikoina julkisilla latauspisteillä oli joskus toiminta-ongelmia, mutta nykyisin tällainen on todella harvinaista. Parasta sähköautoilussa on, että käyttövoima todellakin on usein ilmaista. Jos suunnittelee sähköauton hankintaa ja miettii latausasioita niin kannattaa ladata plugshare sovellus josta näkee parhaiten latauspisteiden sijainnit ja voit myös seuloa sieltä ilmaiset. Esim Lidl tarjoaa usein ilmaisen latauksen. Jos autoa latailee omasta sähköliittymästä kotona niin ajaminen maksaa tällä autolla n. 1.5e/100km. Julkisista latauspisteistä olen suosinut motonetin latureita ilmaisten lisäksi. Motonetin kanta-asiakkaana sähköä saa hintaan 10senttiä/kwh, joten tämän auton akku täysin tyhjästä täyteen ladattuna maksaa 2.8e. Tämän auton teoreettinen maksimi käyttömatka on valmistajan ilmoittama 280km. Tähän olisi mahdollista päästä kaupunkiajossa, mutta käytännössä kesäaikaan matka-ajossa maksimi on n. 220km. Talviaikaan lämmitys kuluttaa hieman enemmän akkua, mutta vaikutus ei ole kovin iso. Silloin tällä autolla pääsee vajaa 200km kelistä riippuen. Käynnistysongelmia ei kuitenkaan ole esim -30 asteen pakkasilla, kuten polttomoottori autoissa usein on. 

Omalla kohdalla ilmastohöpinät tulevat lähinnä kaupan päälle tämän auton hankinnassa. Hankin auton puhtaasti kustannussyistä ja säästääkseni aikaa, koska nykyään pitää huolehtia lapsistakin ja siinä ohessa pyörittää nettikauppaa, sekä asunto/halli vuokraus bisnestä.  Tämä on ensimmäinen auto, jonka ostin rahoituksella ja uutena. Tavallista autoa ei olisi ollut järkeä ostaa uutena. Olen aina autoillut enemmän tai vähemmän vanhoilla autoilla, joten ajaminen on sinänsä ollut edullista. Kuitenkin kun laskee huoltokulut ja vuoden polttoainekulut niin nyt säästän hieman rahaa ja elämä on huolettomampaa autoilun suhteen. Sähköautoa ei kannata ajatella liian monimutkaisesti. Yksinkertaistettuna se on on vaan iso sähkölaite, jota ladataan. Haluaisiko kukaan nykypäivänä esim polttomoottori käyttöisen porakoneen, kun on tottunut käyttämään akkuporakonetta. 

Välillä olen tietysti jo haaveillut teslasta jolla pääsisi täydellä akulla 500km ja siinä olisi kaikenlaista kivaa muutakin, mutta toistaiseksi pärjää hyundaillakin hyvin. Lasten kanssaa matkaillessa lataustauot eivät ole oikeastaan ollenkaan huono asia. Kun ajettava matka on sen vajaa 500km niin  "milloin ollaan perillä" kysymykseen voi aina vastata seuraavan latauspisteen. Pakolliset wc-tauot  ym tulisi pidettyä muutenkin ja nyt voi sitten samalla ladata auton.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti